بهترین دفاع حمله نیست | اشتباه نکردن مهم است، اما مدیریت اشتباه مهمتر است

رویداد ۲۴| احد رضایان قیه باشی : به نظر میرسد روز به روز "تعداد اشتباهات" ما در حال افزایش است البته در عصر جدید این اشتباهات ناشی از وابستگی بسیار زیاد سیستمها به همدیگر است. یعنی بسیاری از کنشها و واکنشهای ما که از آنها با عنوان اقدام "اشتباه" یاد میشود ریشه در این پیچیدگی و وابستگی و همچنین پیامدهای منفی دارند. به تعبیر دیگر، در عصری زندگی میکنیم که اشتباه کردن نه تنها بعید نیست بلکه اشتباه کردن به امری رایج در مدیریت سازمانها و کسب و کارها و حتی روابط فردی تبدیل شده است.
در عصر جدید، کسی انتظار ندارد که شما اصلا اشتباه نکنید، اما همه از شما انتظار دارند که پس از اشتباه کردن، بتوانید اشتباه خودتان را به درستی مدیریت کنید. "مدیریت اشتباهات" به معنای تلاش برای کم کردن پیامدهای منفی ناشی از اقدامی است که این اشتباه را به وجود آورده است. هر چقدر "دامنه و شدت" پیامدهای منفی ناشی از آن اقدام اشتباه، کمتر شود به این معنا خواهد بود که ما موفق شدیم اشتباه خود را بهتر مدیریت کنیم و هر چقدر دامنه و شدت پیامدهای منفی بیشتر شود به این معنا خواهد بود که ما مدیریت درستی بر اقدام اشتباه خود نداشتیم.
به صورت روزمره، هر کدام از ما در جایگاهی که هستیم کنشها و واکنشهایی داریم که ممکن است اشتباه باشند معیار و ملاک اشتباه بودن یا نبودن هم بسیار زیاد است از جمله، قضاوت دیگران، به چالش کشیده شدن منافع و امنیت روانی و بروز پیامدهای منفی. فارغ از معیار و ملاک، مهارت و توانمندی ما در مدیریت اشتباهات به چند عامل بستگی دارد یعنی چند عامل و مولفه هستند که تعیین میکنند ما چقدر مهارت و توانمندی داریم تا اشتباهات خود را به درستی مدیریت کنیم سه عامل زیر را میتوان به عنوان عوامل مهم و راهبردی در مدیریت اشتباهات در نظر گرفت:
عامل اول: شخصیت مدیر یا شخصی که اشتباه کرده است
افراد زودرنج اغلب مهارت پایینی در مدیریت اشتباهات خود دارند زودرنجی به معنای زود ناراحت شدن و از دست دادن کنترل است. افراد زود رنج ممکن است با هر شوخی یا هر صحبتی که به مذاجشان خوش نیاید رنجیده خاطر شوند و این رنجش مانع از مدیریت بهتر مشکلات و اشتباهات میشود.
عامل دوم: سوگیریهای ذهنی مدیر یا شخص است
سوگیری، به معنای پیشداوری و قضاوت زودهنگام است. مدیران اغلب تحت تاثیر رخدادهای گذشته، سوگیریهای فرهنگی – اجتماعی و دادههای جمع آوری شده از محیط در مورد افراد و موقعیتها سوگیری دارند که این سوگیریها نقش مهمی در مدیریت اشتباهات دارند. سوگیریها مانع از مدیریت اشتباهات میشود.
عامل سوم: عنصر صبر و تحمل است
صبر به معنای فاصله انداختن و فکر کردن در مورد هر کنش یا واکنش و هر گونه پاسخ در موقعیتهای مختلف است. صبر نقش مهمی در مدیریت اشتباهات دارد مدیران و افراد تمایل دارند اشتباهات خود را سریعا حل و فصل کنند و دوست ندارند مدت زمان طولانی درگیر آن موضوع یا مسئله باشند. این تمایل باعث میشود تا افراد برای حل مشکل و جبران اشتباه خود عجله داشته باشند. این عجله در بسیاری موارد باعث سختتر شدن مدیریت اشتباهات شود.
مدیران به واسطه جایگاهی که دارند بیشتر از افراد دیگر در معرض اشتباه کردن هستند و به همان نسبت هم تعداد اشتباهاتشان بیشتر است، اما مدیرانِ اندکی هستند که یاد گرفتهاند مدیریت درستی بر روی اشتباهاتشان داشته باشند. مدیران اغلب ترجیح میدهند اشتباهات خود را نادیده گرفته یا حتی با فرافکنی، آن اشتباهات را به دیگران نسبت دهند و در مواردی حتی بدتر هم میشود یعنی مدیران ترجیح میدهند اشتباهات را با خشونت مدیریت کنند با سرکوب و ایجاد ترس و وحشت. آنها تصور میکنند که بهترین دفاع حمله است و این ذهنیت و باور غلط باعث میشود تا اشتباهات خود را بد مدیریت کنند و تاثیرات بلند مدت بسیار مخربی بر فرهنگ سازمانی و تجارب افراد داشته باشند.
در عصر جدید چه بخواهید و چه نخواهید رفتارها و کنشها و واکنشهای شما مجموعهای از اشتباهات را به وجود خواهند آورد که شما را مسئول این اشتباهات میدانند، اما در بسیاری موارد شما را به خاطر این اشتباهات تنبیه نخواهند کرد بلکه شما را به خاطر درست مدیریت نکردن این اشتباهات تنبیه خواهند کرد.
تقدیم به تمام مدیران بویژه مدیران منابع انسانی و اساتید منابع انسانی کشور.


